BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, March 27, 2010

JALAN JALAN CARI WANITA

PERHATIAN!!!! ni aku copy dari blog someone..he..he... semoga kita dapat aplikasinya untuk kita saling menasihati antara satu sama lain khususnya dalam kalangan MUSLIMAT.......

BAHAN-BAHAN


1 Batang pen
1 helai kertas (kecil sedikit dari A4)
2/3 Perenggan kata-kata berupa nasihat.( secukup rasa)

Begini. Caranya begitu mudah. Anda tidak perlu mengerah suara. Cukup menggerakkan tangan menulis tidak sampai 10 minit, dan menggerakkan tangan menghulur kertas tidak sampai 10 saat. Untuk apa? Hendak tulis apa?

Untuk mereka yang berhati iman, semestinya iman tidak selesa melihat maksiat menjamu hati. Tetapi,banyaknya hati-hati kita ini setakat tidak redha dalam hati. Bagi kita, kalau tidak mampu hendak tegur guna tangan dan mulut, benci dalam hati itu pun sudah dikira iman. Aish, tak kan hendak pegang title selemah-lemah iman itu sampai dijemput izrael?

Jadi, sebagai manusia yang pantang mencari alasan, pastinya otaknya ligat mencari sebab untuk tetap berdakwah. Bukan mencari sebab untuk takut berdakwah. Alhamdulillah, saya menemui satu cara yang saya fikir agak kreatif untuk ‘menahi munkar’ melalui seorang sahabat yang sangat-sangat saya kagumi fikrah dakwahnya. Mungkin kita ingin menegur pasangan-pasangan maktuwe dan paktuwe yang busy dating, ataupun, gerombolan wanita yang busy buat tayangan baju ala-ala baju budak tadika. Tetapi kerana tidak yakin dan takut akan respon mereka ini, anda batalkan niat anda.

Oleh itu, saya Cuma menyediakan cadangan untuk anda. anda tulislah kata-kata nasihat yang betul-betul lahir dari hati anda. tidak perlu terlalu banyak berdalil. Yang penting hikmah melalui tulisan anda itu tertusuk ke hati mereka. Awas! Jangan cuba-cuba taip! Tulislah dengan tulisan tangan kerana ia melambangkan kejujuran dan keikhlasan anda untuk menasihati. Awas! Jangan guna ayat-ayat mencaci dan kasar! Kata-kata pujian pada awalnya dan kelembutan dalam menasihati itu yang nabi ajarkan pada kita.

Assalamu’alaikum saudari..

Maaf menganggu waktu sdri. Sebenarnya dari tadi saya asyik memandang sdri. Alhamdulillah, saya lihat sdri memang cantik bertudung litup,dan berbaju kurung. Kurniaan Allah yang Maha Sempurna juga menghadiahkan wajah yang sempurna cantiknya buat sdri. Semuanya lengkap untuk menjadi seorang muslimah. Bahkan sdri jauh lebih sopan pakainya dari wanita-wanita di sekeliling sdri yang berpakaian singkat lagi ketat. Itulah istimewanya sdri.(“,)

Sdri pernah dengar kata-kata ini :

“ jadilah kamu seperti mutiara yang di dasar lautan, biar ia jauh ke dasar dan tertutup tiram, namun nilainya tiadalah tandingan, usah kamu jadi seperti batu di jalanan,begitu murah dan mudah dipijak-pikak orang-orang tanpa sebarang nilai ”

Begitulah letaknya harga seorang muslimah sdri. Prinsip kita, kita bukanlah murah dan mudah untuk didekati mana-mana lelaki. Prinsip kita, kita adalah mawar yang awas dilingkari duri. Namun, jika sekarang sdri sedang bersama lelaki yang jelas-jelas bukan suami sdri, di mana letaknya lagi nilai diri sdri? Haruskah dipersamakan seperti batu tadi?


Saya yakin sdri bukanlah seperti itu. Sdri,apabila menjadi wanita, jadilah mahal untuk lelaki, apabila menjadi wanita, jadilah sombong untuk lelaki, apabila jadi wanita, jadilah yang susah untuk lelaki, kerana itu adalah taraf kita. Yang terpelihara dari yang murah dan mudah.

Sekadar itu sdri. Kerana saya sayangkan sdri yang sama-sama memegang title muslimah, saya mengajak sdri agar jauhilah bicara-bicara fitnah yang akan menimpa sdri. Mata-mata yang melihat keadaan sdri berdua dengan lelaki, sedikit sebanyak akan mengurangkan maruah diri sdri. Sedangkan maruah itu adalah permata seorang wanita. Sdri,maaf jika ada keterlanjuran kata.

( kemudian,lipatkan kertas tersebut, dan bergeraklah mencari ‘wanita’ yang dimaksudkan. Dengan lafaz bismillah, anda hanya perlu tegur dan bagi salam dan hulurkan ‘surat’ tersebut. Kemudian meminta diri. hanya itu!)

Yakinlah dengan niat kita. Jika bukan sekarang perubahannya, insyAllah, suatu masa, nasihat kita akan menjadi ‘turning point’ baginya untuk berubah.

Yang penting setelah itu, kita banyak-banyak berdoa agar Allah membuka hati mereka ini. Itu sahaja tinggal usaha yang terakhir.

Cubalah dahulu!

Friday, March 26, 2010

keazaman dan kesungguhan serta doa tangga kejayaan.

hari ini, 26 mac 2010, hari jumaat merupakan satu hari yang bersejarah buat diri aku. pengalaman baru dalam mengadakan pementasan drama kanak-kanak membuatkan aku sungguh teruja..

jika sebelum ini, pernah terdetik di hati aku bahawa pementasan ini hanya membuang waktu dan menyusahkan, namun kini aku tahu ada hikmah dan kebaikannya dalam membuat pementasan drama.

selesai sudah pementasan drama pada petang tadi yang bermula pada pukul 2.30 ptg hingga 6.00 petang. unit aku telah mendapat tajuk drama "ayam" dan kami terpaksa mementaskannya kerna ia merupakan sebahagian daripada kerja kursus bahasa melayu akademik 1 kami.....

setelah bertungkus lumus sepanjang hari, (boleh dikatakan kan lah), kini tanggungjawab dan beban kami telah berkurangan. malahan kami berasa bangga dengan usaha kami kerna drama kami dinobatkan sebagai drama terbaik yang ketiga dan kami juga mendapat anugerah sinematografi terbaik.....Alhamdulillah..

sebenarnya ada kisah di sebalik drama ini,
kami dah banyak kali membuat latihan drama ini sehingga drama kami menjadi betol-betol mantop (bak kata ustaz zamri)....he...he..he...
namun, dugaan tetap ada....
terdapat sedikit masalah ketika kami membuat persembahan...terdapat sedikit masalah teknikal namun tidaklah serius....
tapi, aku dapat merasa kejanggalan kerana tiba-tiba sahaja kami diuji dengan masalah teknikal yang mana kami tidak menyangkakannya akan berlaku...namun, hasil kerjasam dan komitmen yang diberikan, kami dapat meng"cover' masalah yang timbul... buktinya kami mendapat dua anugerah iaitu tempat ketiga dan sinematografi terbaik....

so, aku nak ambil kesempatan, nak ucap thanks to all bcoz dah banyak bertungkus lumus untuk menjayakan drama ini. semoga usaha kita ini mendapat keredhaan dari ilahi... Amin...

La Tahzan, Innallah ha ma'ana...........

mula-mula sekali, mari kita panjatkan kesyukuran kepada Allah SWT kerna memberikan kita lebih banyak masa untuk hidup di dunia yang penuh dengan ujian ini... aku mulakan dengan satu mesej yang amat bermakna buat diri aku kerna ia merupakan mesej dari akak naqibah aku....


"semakin sayang ALLAH pada kita
semakin diuji iman kita kepadaNYA.
namun dirawatnya dgn sebaik2 penawar
iaitu ketenangan pada hati...
may ALLAH bless U,
salam sahabat..."

mesej ini amat bagus untuk mengubat hati yang lara akibat kesedihan yang kita alami yang mana disebabkan oleh ujian-ujian yang tidak-tidak putus menimpa diri.....La tahzan, Innalah ha ma'ana.... maksudnya, jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama-sama dengan kita.

sudah menjadi lumrah hidup bahawa kita akan diuji pada bila-bila masa sahaja....diri saya sendiri sentiasa diuji dengan dugaan yang tidak putus-putus. namun, Alhamdulillah, dengan berfikir secara positif, sometimes, aku dapat menyelesaikan masalah yang timbul..

aku sentiasa berpesan pada diri aku bahawa setiap ujian yang kita hadapi akan ada hikmahnya yang tersembunyi.... memang kadangkala hukmah itu tidak datang secara terus, namun kita kena ingat bahawa jika Allah tidak membalasnya di dunia, maka tunggu la ganjaran yang Alllah akan bagi di hari akhirat kelak.

dulu...
aku pernah menghadapi ujian yang sangat berat.
aku diuji keimanan aku....
ketika itu, iman aku menjadi goyah akibat kelekaan aku terhadap duniawi semata-mata,
namun, aku sangat gembira dan bersyukur pada Allah kerna DIA masih menyayangi aku dan memilih aku untuk terus menjadi hambaNYA yang bertaqwa dan beriman. insya Allah.....Amin..
walaupun perkara itu sudah lama berlaku, namun
pengalaman itu aku jadikan pedoman buat diri aku sehingga kini.
aku tidak mahu pisang berbuah dua kali....

bercakap mengenai ujian, aku teringat akan satu agi mesej yang dihantar oleh sahabat aku. sebenarnya, beliau menghantar mesej ini ketika aku dalam kekeliruan dan kesedihan serta kekecewaan. apabila aku mendapat mesej ini, aku berasa sangat happy kerna ada shbt yang mengambil berat ttg diri aku.. mesejnya berbunyi....

"sometimes, GOD break our spirit to gave our soul...
He break our heart to makes us whole...
He sends us pain so we can be stronger...
He sends us failure so we can be humble...
He sends us illness so we can take care of ourselves...
Sometimes, ALLAH takes everything away from us so we can learn
the VALUE of EVERYTHING he gave us...
Return to GOD and accept our fate bcoz
the best things might be what u have refused all along..."

akhir kata dari aku, janganlah mudah putus asa dalam menghadapi setiap ujian yang ALLAH bagi kepada kita. kadang-kadang kita tidak nampak dengan nyata hikmah yang diberi oleh ALLAH. dan kadang-kadang, hikmah yang diberiNYA lebih besar dari apa yang kita jangkakan. semoga kita sntiasa berusaha untuk tingkatkan keimanan kita.



Saturday, March 20, 2010


Menangislah Dibahuku

Kau datang padaku seperti biasa
Kusambut bahagia dengan tangan terbuka
Kau balas dengan senyum seadanya
Kutahu ada sesuatu yang berbeza

Kau hanya diam seribu bahasa
Hanya matamu yang cuba berbicara
Bahwa saat ini hatimu terluka
Kau tahu ku ada di sini untukmu

Mencuba tak berkedip menahan tegar di hujung mata
Hingga kau pun tak kuasa, berderailah air mata
Dalam pelukku kau curahkan semua

Menangislah …
Kadang manusia terlalu sombong tuk menangis
Lalu untuk apa air mata telah dicipta
Bukan hanya bahagia yang ada di dunia
Menangislah …
Di bahuku kau berikanku kepercayaan
Bahwa laramu adalah haru biruku
Kerna aku adalah sahabatmu
Menangislah … (dibahuku ku disini untukmu)
Menangislah … (dibahuku kerna ku sahabatmu)


kadangkala sukar menyembunyikan perasaan dan apa yang melanda di jiwa, ianya jelas apa yang terlihat di mata walaupun hakikatnya hati cuba menahan rasa.

Dia mencuba untuk tersenyum gembira walaupun hatinya luka kepedihan. Kerna dia mahukan sahabatnya tersenyum gembira juga. Namun, seorang sahabat yang baik itu pasti faham dan dapat meneka sesuatu yang tidak kena akan sahabatnya itu.

ukhwah lillahitaala..hatta jauh beribu batu, pasti disana dapat merasainya.

aku rindu..pada sebuah ukhwah yang pasti tidak boleh dibeli dimana-mana.


`boleh saya tumpang nangis di bahu awak?`