BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, April 7, 2010

KETIKA HATI BERBICARA......

Tanggal : 7 April 2010
Masa : 4.06 petang
Hari : Rabu

Hari ini, satu pertemuan telah diadakan dalam kelas untuk membincangkan segala permasalahan yang timbul di antara ahli kelas. ini merupakan satu tindakan yang sudah lama aku tunggu. dan aku rasa berbangga kerana inisiatif ini diambil untuk sama-sama duduk berbincang segala apa yang perlu dibincangkan.

Hari ini, aku telah belajar banyak benda daripada satu pertemuan yang telah diaturkan ini. Aku sedar bahawa manusia itu penuh dengan kesilapan. tiada manusia yang perfect di atas muka bumi ini dan kita sebenarnya saling melengkapi antara satu sama lain. jika kita rasa kita ada memebuat salah, kita harus cepat-cepat meminta maaf supaya kita tidak mengeruhkan lagi keadaan. selain itu, manusia ni perlu, harus, mesti @ wajib untuk refleks diri masing-masing. inilah point yang paling penting yang harus kita buat jika kita ditimpa satu -satu masalah ataupun kita mempunyai masalah. apabila kita membuat refleksi diri, kita harus mengubahnya ke arah yang lebih baik bukan ke arah yang lebih buruk lagi. jika kita mempunyai masalah dengan orang lain, kita harus bertemu face to face untuk berbincang dengan individu yang terlibat. salah faham harus diselesaikan dengan sebaik mungkin untuk mewujudkan ukhwah fillah abadan-abada.

setiap orang ada pendirian masing-masing. itu tidak dapat dinafikan kerana aku juga mempunyai pendirian aku yang tersendiri. jika adanya sesuatu yang bertentangan dengan prinsip atau pendirian aku, aku tidak akan mengambilnya sebagai ikutan. aku tidak mahu menggadai prinsip aku semata-mata mahu mengikut orang. namun, kadang kala, kita terpaksa membiarkan diri kita dimakan oleh prinsip kita sendiri. ini kerana kita adalah manusia yang lemah dan sifat ini tidak dapat kita singkirkan. ini kerana kita akan terpengaruh dengan keadaan di sekeliling kita. segala sifat mahmudah yang ada pada orang itu, akan aku jadikan panduan tambahan dalam hidup aku di samping mengekalkan prinsip yang ada. tetapi, segala sifat mazmumah yang ada pada orang tersebut, jangan kita ikutinya supaya kita tidak sama-sama terjebak dalam perkara mazmumah.

tapi, bagi aku, yang utama adalah hubungan kita dengan Allah. kita harus menjadikan DIA sebagai tempat pertama untuk kita meluahkan segalanya. segala pertolongan hanya padanya kita dapat meminta. yakinlah bahawa ALLAH akan bersama dengan orang yang sentiasa sayangkan NYA dan sentiasa mengamalkan amar maaruf nahi mungkar.......jika baik hubungan kita dengan ALLAH, InsyaALLAH akan baiklah segala apa yang ada pada kita samaada dari segi ilmu, harta, sifat dan lain-lain. tapi, jika sebaliknya, kita akan jauh dari nikmat dan hidayah Allah dan inilah yang menyebabkan kita tidak mudah menerima pendapat orang, kers kepala, mudah marah dan segala sifat mazmumah......

0 comments: