BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, April 16, 2010

WASIAT TERAKHIR DI BUMI ARAFAH

Assalamualaikum pembuka bicara.......
masa aku nak balik terengganu ari tu, aku ada beli sebuah buku yang dsyorkan oleh akak senior iaitu majalah SOLUSI. aku sangat tertarik nagn majalah ni sebab banyak input yang aku dapat dan ni salah satu majalah islamik yang aku jumpa. masa tengah baca, aku terjumpa satu artikel tentrang wasiat terakhir olah Nabi kita iaitu Nabi Muhammad saw......

PESANAN : BACALAH KHUTBAH INI DENGAN TULUS HATI DAN KESUCIAN NURANI. BACALAH SEOLAH-OLAH INILAH KALI PERTAMA ANDA TEMUINYA. BACALAH DAN HAYATI DENGAN IMAN DAN BUKTINYA DENGAN HAKIKAT PELAKSANAAN .

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Wahai manusia, sila dengar apa yang bakal aku perkatakan ini. Aku tidak tahu apakah akan dapat lagi aku bersama kamu semua lagi selepas ini, di tempat ini, selepas tahun ini selamanya."
"Sesungguhnya darah kamu, harta benda kamu dan kehormatan dirimu telah terpelihara ( diharamkan untuk sesiapa pun daripada mengkhianatinya ) sebagaimana diharamkan hari ini, bulan ini dan bandar ini ( Makkah dan sekitarnya ). "
"Sesiapa yang memegang amanah maka hendaklah dikembalikan amanah tersebut kepada tuannya. ingatlah segala amalan jahiliah telah berada di bawah tapak kakiku ( telah dihaluskan )."
"Tuntutan darah pada zaman jahiliyah ( sebelum Islam ) telah diampunkan. Tuntutan darah yang pertama telah aku batalkan ialah darah Ibn Rabi'ah bin al-Harith yang disusukan oleh Bani Saad kemudian telah dibunuh oleh Huzail."
"Riba adalah haram dan aku memulainya dengan membatalkan riba yang diterima oleh Abbas bin Abdul Mutalib. Sesungguhnya ia dihapuskan semuanya secara keseluruhan."
"Wahai manusia! Takutilah Allah SWT dalam urusan berkaitan dengan wanita. Sesungguhnya kamu telah mengambil mereka sebagai amanah daripada Allah SWT dan mereka telah dihalalkan kepada kamu dengan kalimat Allah. Wajib ke atas mereka untuk menjaga kehormatan kamu dan menjaga diri daripada melakukan perbuatan buruk . Jika mereka melakukannya, maka kamu berhak untuk menghukum mereka, tetapi bukanlah dengan pukulan yang mencederekan. Jika isteri-isteri kamu setia dan jujur terhadap kamu, maka wajib bagi kamu menjaga makan dan paki mereka dengan baik."
"Semua orang Muslim adalah bersaudara . Oleh itu, tidak halal bagi seorang Muslim mengambil harta orang lain kecuali setelah mendapat kebenaran daripada tuannya."
"Janganlah kamu kembali menjadi kafir selepas pemergianku dengan sebahagian daripada kamu memerangi sebahagian yang lain . Aku telah tinggalkan kepada kamu satu panduan, jika kamu berpegang kepadanya dan ajarannya maka kamu tidak akan sesat selama-lamanya. itulah kitab ALLAH dan sunah Nabi-Nya."
"Wahai manusia! Sesungguhnya tidak ada lagi nabi selepas aku dan tiada lagi umat selepas kamu. Maka aku menyeru agar kamu menyembah Allah SWT, Tuhan kamu dan menunaikan solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan dan mengeluarkan zakat hartamu dengan penuh kerelaan. Kerjakanlah jua haji ke Rumah Suci Tuhanmu ( Kaabah ) dan dengan itu, kamu bakal menghuni syurga Tuhanmu."
"Tuhan kamu adalah Esa. Datuk kamu pula satu. kamu semua berasal daripada Adam dan Adam berasal daripada tanah. Orang yang terbaik daripada kalangan kamu adalah mereka yang paling bertaqwa kepada Allah SWT. Tidak ada kelebihan bagi bangsa Arab atau bangsa lain kecuali dengan taqwa."
"Allah SWT telah menetapkan hak menerima pusaka kepada keluarga si mati. Oleh itu tidak boleh membuat wasiat kepada ahli waris penerima pusaka. Sesungguhnya laknat Allah ke atas sesiapa yang mengaku sebagi bapa kepada bukan anaknya yang sebenar, juga akan menerima laknat daripada para malaikat dan seluruh manusia."
"Kemudian kamu bakal ditanya tentang diriku, maka apakah yang bakal kamu perkatakan?" Kami menjawab: "Kami bersaksi bahawasanya tuan telah menyampaikan dan menyempurnakan risalahmu."
"Lantas baginda SAW mengangkat tangannyabke langit seraya menurunkannya ke arah orang ramai lalu berkata sebanyak tiga kali ( yang bermaksud ) : Ya ALLAH! Saksikanlah."

AKHIR KATA, SEMOGA KITA DAPAT MEMAHAMI KHUTBAH TERAKHIR YANG DIBERIKAN OLEH BAGINDA KITA NABI MUHAMMAD SAW DAN DIHARAPKAN DIRI AKU KHUSUSNYA DAPAT MENGAMBILNYA SEBAGAI PEDOMAN HIDUP AKU DALAM MENGHARUNGI CABARAN HIDUP UNTUK MENUJU KE SYURGA YANG KEKAL ABADI AMIN....
SEMOGA KITA MENJADI UMATNYA YANG BERTAQWA DAN SOLEH.....(",)



0 comments: